اجرا درب اتوماتیک

اجرا درب اتوماتیک

آشنایی با مراحل اجرا درب اتوماتیک

درب هر مکان نقطه ورودی آن ساختمان است که در ایمنی ساختمان نقش اساسی دارد. به نوع جدیدی از درب‌هایی که با استفاده از سنسورهای حرکتی و سیستم‌های کنترل از راه دور باز و بسته می‌شوند، درب اتوماتیک گفته می‌شود. اجرا درب اتوماتیک جایگزین مناسبی برای درهای سنتی هستند. به همین دلیل امروزه در صنعت ساختمان سازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.

معمولاً اجرا درب اتوماتیک در هتل‌‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و … انجام می‌شود. برای استفاده بهینه از درب‌های اتوماتیک باید به هنگام نصب و اجرا درب اتوماتیک قوانین و استانداردهای موجود به خوبی رعایت شوند. این درها نیاز به خدمات نگهداری مستمر دارند. برداشت اول به هنگام ورود و باز شدن درب به طور خودکار معمولاً حس ماندگار و مثبتی برای افراد ایجاد می‌کند.

معمولاً قاب درب‌های اتوماتیک از جنس آلومینیوم یا استیل ساخته می‌شود که زیبایی خاصی به ورودی ساختمان می‌بخشد. از جمله مزایای اجرا درب اتوماتیک می‌توان به جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشی، کاهش نویز صدا، اصطکاک پایین، کنترل از راه دور اشاره کرد.

 

بر اساس سه عملکرد فنی مکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی درب‌های اتوماتیک باز و بسته می‌شوند. در حالت مکانیکی چرخ دهنده‌ها و گیربکس درها را به حرکت در می‌آورند. در حالت هیدرولیکی با استفاده از نیروی تحت فشار درها باز و بسته می شوند. معمولاً هزینه نگهداری از درها با نیروی هیدرولیکی بالاست. در حالت پنوماتیک از نیروی تحت فشار باد برای به حرکت درآوردن درها استفاده می‌شود. اجرا درب اتوماتیک مصرف انرژی و هزینه پایین دارد و بسیار آرام و بی‌صدا است.

نحوه عملکرد بعد از اجرا درب اتوماتیک به صورت زیر است. ابتدا بر اساس تغییرات طول بازو و تعبیه کردن دو لنگه در باز و بسته خواهد شود. درهای ریلی به کمک نیروی کششی و تغییر موقعیت مکانی باز و بسته می شود. در انواع مکان‌های امنیتی، رفاهی و صنعتی می‌توان از درهای خودکار استفاده کرد.

شرکتهای درب اتوماتیک در تهران که تعدادشان هم کم نیست با نیروهای فعال و باتجربه، انواع درب‌ های اتوماتیک لولایی یا جک، کرکره برقی، کشویی یا جک ریلی، درب‌ های پارکینگی منازل و درب ‌های شیشه ‌ای یا اتوبوسی را به‌صورت اختصاصی و به نیاز ساختمان مذکور طراحی و برای مشتریان راه‌اندازی می‌ کنند.

معمولا هم در اتوماتیک تهران اگر برای پارکینگ یک ساختمان ساخته شود با توجه به ابعاد و وزنی که خواهد داشت و البته امنیتی که برای مجمتع مذکوز نیاز است، در انواع درب کشويی، درب اتوماتيک دولنگه، درب اتوماتيک زير سطحی، درب اتوماتيك زيرسقفی يا سکشنال و کرکره اتوماتيک يا درب‌های اتوماتيک رولاپ ساخته می‌ شوند. جدای از بحث‌های مربوط به امنیت و حفاظت از ساختمان و ساکنان آن، اجرا درب اتوماتیک در تهران وجهه‌ای زیبا و لوکس به نمای خانه یا محل کار شما می ‌دهد و رفت ‌و آمد از آن‌ها برای کودکان، افراد سالخورده و ناتوان هم راحت‌تر است و به این دسته از افراد جامعه یک ابزار کمکی محسوب می‌ شود تا راحت‌تر برای امور نیاز خود به جامعه رفت‌ و آمد کنند.

اجرا درب اتوماتیک (1)

انواع درب اتوماتیک

درب اتوماتیک شیشه ای ریلی یا کشویی یا همان اسلایدینگ یکی از اقتصادی ترین انواع درب های اتوماتیک می باشد که مکانیزم عملکردی ساده ای دارد. درب های اتوماتیک ریلی هم به صورت یک طرفه و هم به صورت دو طرفه نصب می شود. در صورتی که دو طرفه باشد در هر طرف یک لت ثابت و متحرک دارد که لت متحرک بر روی لت ثابت قرار می گیرد یعنی در مجموع چهار لت دارد که دو تا متحرک و دو تا ثابت هستند. نوع یک طرفه نیز وجود دارد که در مجموع دو لت دارد و لت متحرک بر روی لت ثابت قرار می گیرد.

درب اتوماتیک تلسکوپی نوع دیگری از درب های اتوماتیک است که از لت های متحرک بیشتری تشکیل شده است. این درب ها به گونه ای طراحی شده اند که میزان بازشوندگی بیشتری نسبت به درب های ریلی دارند. برای ورودی های کم عرض تر انتخاب مناسب تری می باشند.

اجرا درب اتوماتیک (2)

درب اتوماتیک تاشو یا فولدینگ یا آکاردئونی یا اتوبوسی، نوع دیگری هستند که بین لنگه های درب لولاهایی وجود دارد و باز و بسته شدن آن ها به صورت هفت و هشتی می باشد و محل خم شدن و تا شدن آن ها لولاهای میان لت ها می باشد. این درب های اتوماتیک بیشترین میزان بازشوندگی را دارند و برای مکان های با عرض کم بهترین انتخاب می باشند. این درب ها به صورت یک طرفه یا دو طرفه می باشند.

درب اتوماتیک گردان نوع دیگری از این درب ها است که حرکت لت های آن چرخان می باشد و با سنسورهایی عمل می کند که نسبت به حضور افراد یا حرکت آن ها یا وزن آن ها، شروع به حرکت می نمایند. لت های این درب ها با زاویه هایی بسته به تعدادشان با یکدیگر قرار می گیرند. درب اتوماتیک گردان کمترین میزان اتلاف انرژی سرمایشی و گرمایشی را دارد و صدا را از خود عبور نمی دهد. درب اتوماتیک گردان هیچ تماس مستقیمی میان هوای داخل و خارج ساختمان ایجاد نمی کند و برای محیط هایی با هوای آلوده بهترین انتخاب می باشند.

درب اتوماتیک قوسی، ظاهری شبیه به درب اتوماتیک گردان دارد ولی لت ها ثابت و متحرک به صورت منحنی در قوس آن قرار دارند. درب اتوماتیک قوسی ظاهری زیبا داشته و برای ورودی مجتمع های اقامتی و تفریحی و مجتمع های خرید انتخاب مناسبی می باشند. همچنین درب شیشه ای زاویه دار یا مثلثی نوع دیگری است که فرم هندسی زیبایی دارد و مانند درب های اتوماتیک قوسی نیاز به فضای بیشتری دارند.جذابیت و زیبایی بصری این دو مدل قابل توجه تر از انواع دیگر می باشد.

اجرا درب اتوماتیک (3)

الزامات پیش از اجرا درب اتوماتیک

نخستین گام از اجرا و نصب درب اتوماتیک انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع درب اتوماتیک برای مکان مورد نظر می باشد. انتخاب نوع درب اتوماتیک مناسب به موارد متعددی بستگی دارد. میزان پهنا و عمق ورودی مورد نظر چقدر می باشد؟ به چقدر فضا برای ورود و خروج افراد نیاز می باشد؟ آیا مانند مسافران یک هتل افراد، چمدان و وسایلی همراه دارند و یا ویلچر و برانکارد از درب عبور می کند؟ در چنین مواردی به درب هایی نیاز است که حداکثر میزان بازشوندگی را در اختیار افراد قرار دهند. میزان بودجه ای که به این کار اختصاص داده شده به چه میزان است و آیا صاحبان بنا نما و ظاهر ویژه ای برای این منظور در نظر گرفته اند.

مرحله انتخاب نوع درب اتوماتیک بهتر است با مشورت سفارش دهندگان و اجراکنندگان انجام گیرد. در مرحله بعد اندازه های دقیق ورودی با توجه به نوع درب اتوماتیک انتخابی گرفته می شود. پس از اندازه گیری های دقیق براوردی از هزینه ها تخمین زده می شود و با سفارش دهندگان در میان گذاشته می شود. در صورت موافقت طرفین، پیش فاکتوری جهت شروع کار به متقاضی ارائه می گردد. درج شدن برند موتور و اپراتور، نوع شیشه و ضخامت آن، جنس فریم ها و پروفیل ها همگی در پیش فاکتور اهمیت دارد. همچنین هزینه های اجرا هر مدل از درب های اتوماتیک با یکدیگر متفاوت می باشد. هزینه اجرا درب تلسکوپی یا گرد با هزینه اجرا درب کشویی یا اسلایدینگ متفاوت می باشد. به صورت متداول هفتاد درصد از هزینه های درب اتوماتیک و اجرا پیش از شروع کار از سفترش دهنده دریافت می گردد.

اجرا درب اتوماتیک (4)

مراحل اجرا درب اتوماتیک

نخستین مرحله از اجرای درب اتوماتیک ریلی یا تلسکوپی آهن کشی می باشد. در ساده ترین نوع آن در این مرحله قوطی آهنی با ابعادی حداقل چهل در چهل میلیمتر به موازات یکدیگر در طرفین و عمود بر زمین، به صورت کاملاً تراز نصب می گردد. پس از این مرحله یک قوطی آهن دیگر با ابعاد چهل در هشتاد به صورت افقی و کمی بالاتر از ارتفاع درب نصب می شود. پس از مرحله آهن کشی مرحله نصب لت ها انجام می گیرد که یکی از اصلی ترین مراحل اجرا می باشد.

یکی از مراحل پر اهمیت دیگر نصب اپراتور می باشد که به قوطی اولیه نصب شده، متصل می گردد. اتصال اپراتور به قوطی آهنی چندان دشوار نیست و به کمک پیچ انجام می گیرد. لت های متحرک درب شیشه ای به اپراتور و قطعات موتوری و مکانیکی متصل می شوند. پیش از تست کردن عملکرد اپراتور ابتدا لت های متحرک با نیروی دست جابجا می شوند تا در صورت عملکرد درست، با نیروی موتور باز و بسته شوند.

اجرا درب اتوماتیک (5)

یکی دیگر از مراحل پر اهمیت اجرای درب اتوماتیک نصب سنسورها و کلید سلکتوری می باشد. سنسورها با عملکرد ایمن درب رابطه ای مستقیم دارند. باز و بسته شدن درست و به موقع درب اتوماتیک و جلوگیری از بسته شدن درب در زمانی که مانعی بین لت های درب قرار گرفته است، بر اثر عملکرد درست سنسورها انجام می گیرد.

دو سنسور به صورت خارجی و داخلی در مرحله اجرای درب اتوماتیک نصب می گردند و یک سنسور هم در صورت نیاز به صورت داخلی روی لت ها نصب می شوند. سیم کشی سنسورها به اپراتور متصل می شود و کلید سلکتور که برنامه و شیوه باز و بسته کردن لت ها را تنظیم می نماید در محل ویژه خود نصب می شود و سپس کاوری که این ها را بپوشاند روی آن ها قرار می گیرد تا تنهای نمای درب از شیشه و فلز باشد.

در مرحله پایانی عملکرد تمامی قطعات تست می گردد و از صحت عملکرد سنسورها، کلید سلکتور و باقی از اجزاء اطمینان حاصل می شود. پس از تحویل به سفارش دهنده و رضایت دو جانبه مرحله اجرا درب اتوماتیک خاتمه پیدا می کند.

اجرا درب اتوماتیک

مراحل اجرا درب اتوماتیک شیشه ای به اختصار شامل موارد زیر است؛ آهن کشی، نصب پاسال، نصب لت ثابت، نصب اپراتور، نصب لت متحرک، نصب گایدر، نصب لت متحرک به تسمه، تست اولیه، نصب وسط دهانه، نصب کاور پشت، نصب چشمی بیرونی، سیم بندی چشمی ها، نصب کلید سلکتوری، نصب کاور اپراتور، نصب چشمی داخلی و راه اندازی.

آنچه پس از خرید و اجرا درب اتوماتیک شیشه ای اهمیت دارد، خدمات پس از فروش و سرویس و گارانتی مناسب قطعات می باشد. اتفاقاتی نظیر ضربه دیدن چشمی ها، استفاده اشتباه و نامناسب درب اتوماتیک و ریموت آن، آتش سوزی یا سایر حوادث غیر مترقیه باعث می شوند تا نیاز به متخصصانی جهت بررسی، عیب یابی و تعمیر درب اتوماتیک شیشه ای وجود داشته باشد. همچنین سرویس دوره ای درب اتوماتیک می تواند از وارد آمدن هزینه های ناشی از تعمیر درب اتوماتیک جلوگیری نماید.